Searching for Young Talent: Understanding Industrial Recruitment Practices for Hiring Engineering Degree Apprenticeship Students - ENSTA Bretagne - École nationale supérieure de techniques avancées Bretagne Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2023

Searching for Young Talent: Understanding Industrial Recruitment Practices for Hiring Engineering Degree Apprenticeship Students

A la recherche de jeunes talents : Comprendre les pratiques de recrutement de l'industrie pour embaucher des étudiants en apprentissage du diplôme d'ingénieur

Résumé

This study aims to investigate industrial companies’ recruitment practices and standards for hiring their engineering degree apprentices. We examine (1) how they find their future engineering degree apprentices, (2) their recruitment standards and (3) to what extent organisational characteristics shape their recruitment decisions. To answer these questions we have carried out an online quantitative study, comprising exclusively closed questions, with the participation of workplace mentors of engineering apprenticeship students (n=70). Subsequently, we have conducted a descriptive statistical data analyse on SPSS. Our results indicate that industrial companies find their engineering apprentices by means of students’ speculative applications or via engineering schools which have already conducted their academic recruitment process. Surprisingly, technical knowledge or transversal competences have a limited influence on their recruitment decisions, but students’ motivation and personal attitudes (e.g.: personal engagement, perseverance, adaptability) have a very marked, nearly decisive influence on their hiring choices. In addition, we have identified some slight differences between large international and domestic industrial companies’ and SME’s recruitment decisions. Based on our results, we highlight the importance of collaboration between industrial companies and engineering schools in order to develop a more inclusive engineering apprenticeship recruitment process.
Cette étude a pour objectif d'étudier les pratiques et les normes de recrutement des entreprises industrielles pour l'embauche de leurs apprentis ingénieurs. Nous examinons (1) comment elles trouvent leurs futurs apprentis ingénieurs, (2) leurs normes de recrutement et (3) dans quelle mesure les caractéristiques organisationnelles influencent leurs décisions de recrutement. Pour répondre à ces questions, nous avons mené une étude quantitative en ligne, comprenant exclusivement des questions fermées, avec la participation de mentors d'apprentis ingénieurs sur leur lieu de travail (n=70). Nous avons ensuite procédé à une analyse statistique descriptive des données à l'aide du logiciel SPSS. Nos résultats indiquent que les entreprises industrielles trouvent leurs apprentis ingénieurs par le biais de candidatures spéculatives d'étudiants ou par l'intermédiaire d'écoles d'ingénieurs qui ont déjà mené leur processus de recrutement académique. De manière surprenante, les connaissances techniques ou les compétences transversales ont une influence limitée sur leurs décisions de recrutement, mais la motivation et les attitudes personnelles des étudiants (par exemple : l'engagement personnel, la persévérance, l'adaptabilité) ont une influence très marquée, presque décisive, sur leurs choix d'embauche. En outre, nous avons identifié de légères différences entre les décisions de recrutement des grandes entreprises industrielles internationales et nationales et celles des PME. En appuyant sur nos résultats, nous soulignons l'importance de la collaboration entre les entreprises industrielles et les écoles d'ingénieurs afin de développer un processus de recrutement d'apprentis ingénieurs plus inclusif.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-04492700 , version 1 (13-03-2024)

Identifiants

Citer

Klara Kövesi, Christiane Gillet, Nathalie Krien. Searching for Young Talent: Understanding Industrial Recruitment Practices for Hiring Engineering Degree Apprenticeship Students. 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education, TU Dublin, Sep 2023, Dublin (IR), Ireland. pp.693-702, ⟨10.21427/XDFM-4Z41⟩. ⟨hal-04492700⟩
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