Sociologie de la traduction. Textes fondateurs, Presses de l'Ecole des Mines de Paris, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00397086
To Find an Idea: An Introduction into the Theory of Inventive Problem Solving, 1986. ,
, Les nouvelles approches sociologiques des organisations, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00736398
The structuring of pedagogic discourse, Class, codes and control, vol.IV, 1990. ,
, Pedagogy, symbolic control and identity, 2000.
De l'intention d'innovation à son institutionnalisation: Le cas des Living Labs en Santé & Autonomie, Thèse de doctorat en sociologie, 2018. ,
History of FabLabs. Origins, purposes, development and new directions, FabLab. Revolution field manual, pp.12-31, 2017. ,
« Eléments pour une sociologie de la traduction », L'année sociologique, 1986. ,
Sociologie de la traduction, Textes fondateurs, Presses des Mines, pp.267-276, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00397086
Qu'est-ce que problématiser ?, 2017. ,
Rationalité créative et innovation, ISTE Editions, 2018. ,
Teaching innovation: Equipping students to overcome real-world challenges, Higher Education Pedagogies, vol.1, pp.42-56, 2016. ,
Les cadres de l'expérience, Editions de Minuit, 1991. ,
Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory, 2005. ,
The intelligence of complexity. Do the ethical aims of research and intervention in education and training not lead us to a 'new discourse on the study method of our time'?, Educational Sciences Journal, 4, pp.1646-6500, 2007. ,
, Pourquoi et comment sont conçues les innovations responsables ? résultaats d'une méta-ethnographie, pp.15-42, 0259.
Formation des ingénieurs à l'innovation, ISTE Editions, 2018. ,
, Colloque « Former à l'innovation ? » ? 3-4 décembre, 2019.
« Comment les écoles d'ingénieurs françaises forment-elles à l'innovation ? Etude des curricula de trois écoles françaises, Formation des ingénieurs à l'innovation, ISTE Editions, pp.211-235, 2018. ,
Training engineers for innovation: Pedagogical initiatives for new challenges, European Journal of Education, vol.54, pp.566-576, 2019. ,
Les formations à l'innovation entre tradition et rupture, 2018. ,
,
« Statut et fonction de la notion de 'problématisation' dans le corpus foucaldien tardif, pp.235-258, 2013. ,
Creating innovators. The making of young people who will change the world, 2012. ,
Perspective didactique des dispositifs d'éducation et de formation en sciences et technologies, 2017. ,