A. M. Callon and M. Latour-b, Sociologie de la traduction. Textes fondateurs, Presses de l'Ecole des Mines de Paris, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00397086

G. S. Altshuller, To Find an Idea: An Introduction into the Theory of Inventive Problem Solving, 1986.

H. Amblard, P. Bernoux, G. Herreros, and . Livian-y.-f, Les nouvelles approches sociologiques des organisations, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00736398

. Bernstein-b, The structuring of pedagogic discourse, Class, codes and control, vol.IV, 1990.

. Bernstein-b, Pedagogy, symbolic control and identity, 2000.

V. Berthou, De l'intention d'innovation à son institutionnalisation: Le cas des Living Labs en Santé & Autonomie, Thèse de doctorat en sociologie, 2018.

C. Bosqué, History of FabLabs. Origins, purposes, development and new directions, FabLab. Revolution field manual, pp.12-31, 2017.

. Callon-m, « Eléments pour une sociologie de la traduction », L'année sociologique, 1986.

M. Callon, ». Sociologie-de-l'acteur-réseau, M. Dans-akrich, M. Callon, and B. Et-latour, Sociologie de la traduction, Textes fondateurs, Presses des Mines, pp.267-276, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00397086

. Fabre-m, Qu'est-ce que problématiser ?, 2017.

F. J. , Rationalité créative et innovation, ISTE Editions, 2018.

F. J. Yaoyuneyong and G. , Teaching innovation: Equipping students to overcome real-world challenges, Higher Education Pedagogies, vol.1, pp.42-56, 2016.

. Goffman-e, Les cadres de l'expérience, Editions de Minuit, 1991.

. Latour-b, Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory, 2005.

L. , The intelligence of complexity. Do the ethical aims of research and intervention in education and training not lead us to a 'new discourse on the study method of our time'?, Educational Sciences Journal, 4, pp.1646-6500, 2007.

P. Lehoux, G. Daudelin, D. Gauthier-p, and . Et-hegemeister-n, Pourquoi et comment sont conçues les innovations responsables ? résultaats d'une méta-ethnographie, pp.15-42, 0259.

. Lemaitre-d, Formation des ingénieurs à l'innovation, ISTE Editions, 2018.

, Colloque « Former à l'innovation ? » ? 3-4 décembre, 2019.

. Lemaitre-d.-et and . Morace-c, « Comment les écoles d'ingénieurs françaises forment-elles à l'innovation ? Etude des curricula de trois écoles françaises, Formation des ingénieurs à l'innovation, ISTE Editions, pp.211-235, 2018.

. Lemaitre-d, Training engineers for innovation: Pedagogical initiatives for new challenges, European Journal of Education, vol.54, pp.566-576, 2019.

. Liu-t, Les formations à l'innovation entre tradition et rupture, 2018.

. Martuccelli-d and . «-l'innovation,

S. De and . Philosophoire, « Statut et fonction de la notion de 'problématisation' dans le corpus foucaldien tardif, pp.235-258, 2013.

. Wagner-t, Creating innovators. The making of young people who will change the world, 2012.

. Zaid-a and . Elaborer, Perspective didactique des dispositifs d'éducation et de formation en sciences et technologies, 2017.