Quels étayages à l'écriture de récits? - Institut Brestois des Sciences de l’Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Synergies Pays Scandinaves Année : 2010

Quels étayages à l'écriture de récits?

Résumé

This article summarizes the principal challenges that learners of French encounter when composing written narratives, and describes the various verbal and written strategies of intervention that teachers of French adopt in order to assist their students to master the art of short fiction. The support that the teachers bring to their students is characterized by a line of questioning designed to encourage creativity or to detect errors, by a rubric of criteria, or by advice in the form of suggestions or directives. Depending on the frequency of their usage, these teaching style, which we call "piloting" (pedagogic remarks), "guidance" (general comments on student errors), "guidage" (more targeted comments), weaving (explanations with intertextual references) or "corrections" (detailed comments accompanied by proposed corrections), determine the degree of influence that the teacher exerts on the final product.
Après avoir rappelé les principaux obstacles rencontrés par les élèves rédigeant des récits, l'article expose les différentes modalités d'intervention didactiques orales ou écrites des enseignants de français pour accompagner l'écriture de fictions brèves. L'étayage mis en place par les professeurs est marqué par des questionnements, portant sur l'invention ou sur la détection d'erreurs, à l'aide de grilles de critères ou de conseils qui prennent la forme de suggestions ou d'injonctions. Ces interactions, que nous appelons pilotage, guidance, guidage, tissage ou corrections linguistiques ou sémantiques de l'écriture déterminent le degré d'influence que le professeur exerce sur la production finale.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00960837 , version 1 (18-03-2014)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00960837 , version 1

Citer

Claude Beucher-Marsal. Quels étayages à l'écriture de récits?. Synergies Pays Scandinaves, 2010, 5, pp.123-132. ⟨halshs-00960837⟩
102 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More